حسین پاریاب مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات با بیان این مطلب به ایرنا ضمن اشاره به اینکه سیاست این مرکز در چارچوب حمایت از کالای ایرانی و رونق بخشیدن به صادرات غیرنفتی کشور و شکست سیاست تحریم دشمن دنبال میشود، افزود: امروز این آمادگی در مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات به وجود آمده که چنانچه دولت درخواست داشته باشد تا پایان ۱۳۹۸ تمام محصولات تولیدی کشور در سامانه نشانهگذاری، ردیابی و رهگیری میشوند.
وی تصریح کرد: برآورد میشود تحت پوشش قرار گرفتن تمام کالاها هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال داشته باشد که این امر درآمدی بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال را به همراه خواهد داشت.امروزه دولتهای مختلف در سطح جهان یکی از برنامههای خود را برخورد با قاچاق کالا اعلام کرده اند و این مهم می تواند از درون، شیره وجود هر اقتصادی را متلاشی سازد، مگر اینکه سیاستهای اصولی در برخورد با آن پیاده شود.
پاریاب گفت: جمهوری اسلامی سال هاست که از پدیده قاچاق کالا در رنج و آسیب قرار دارد، از همین رو چنانچه «کدگذاری کالا» برای همه اقلام اجرایی شود، از عرضه کالای تقلبی و قاچاق در شبکه توزیع جلوگیری می کند و حمایت از تولید، اشتغال و رشد اقتصادی را بدنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای غیر رسمی پیش بینی میشود سالانه ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور میشود، یادآور شد: پس از پیاده سازی سامانه اصالت کالا برای مدیریت داراییهای ثابت در زنجیره کالاهای مورد استفاده در شبکه نیروی برق کشور، در مرحله بعد حوزههای خودرو، تجهیزات و سیستمهای مربوط به آن در این سامانه قرار می گیرد .
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران اضافه کرد: اصالت کالا در هربخشی اعم از خودرو یا دیگر بخشهای مهم سبب میشود مصرف کننده کالای خریداری شده را با اطمینان خاطر مصرف کند و هیچگاه کالای تقلبی و غیر واقعی از فروشنده دریافت نمی کند.
به گفته وی، امروز واسطهها و دلالان، پوشاک و نساجی ایران را به شیوه قاچاق به یکی از کشورهای همسایه غربی منتقل و سپس با تقلب و به شیوه قاچاق با سه برابر قیمت تولید، بار دیگر وارد کشور می کنند. کالای نساجی و پوشاک ایران در کشور مربوطه با برچسب تقلبی و به عنوان برند خارجی وارد میشود و با قیمتهای غیر واقعی به مصرف کننده اجحاف میشود.
نامبرده گفت: امروز صادر کننده ایرانی چندان نمی تواند برای کالای خود بازاریابی کند و بازارهای متنوعی را تجربه کند، اما هنگامی که شماره گذاری شود، از طریق سازمان GS1 که این مرکز به عنوان نماینده ایران عضویت آن را دارد، کالا به ۱۷ زبان زنده دنیا معرفی میشود و یک تولید کننده استانی با این سامانه در سطح بین المللی معرفی میشود و گستره جهانی برای کالای خود می یابد.
وی توضیح داد: جمهوری اسلامی چهار دهه از عمر خود را پشت سرمی گذارد و سیاست توسعه صادرات را دنبال می کند که این مهم زمینه گسترش ارتباطات بین المللی را به دنبال خواهد داشت و یکی از ابزارهای تحقق این سیاست، شفاف سازی و فراهم سازی امکان رهگیری و ردیابی کالاست.
پاریاب خاطرنشان ساخت: امروز مشخصه توسعه ارتباطات، نقشه راه کشورهای جهان است و ایران با عضویت در سازمان بین المللی GS1 در کنار ۱۱۲ کشور جای گرفته که بیش از ۱۵۰ کشور استانداردهای آن را مورد استفاده قرار میدهند.سازمان GS1 استانداردهای شناسهگذاری کالاها، خدمات، مکانها، بستهها و واحدهای بار ارسالی، انباری، اموال و غیره را در دنیا طراحی، پیاده سازی، نگهداری، به روز رسانی، پشتیبانی و مدیریت می کند.